Un dels temes que hem estat treballant a classe de COED (Comunicació Oral, Escrita i Digital) és la competència comunicativa i les 4 habilitats lingüístiques.
La competència comunicativa, segons Gumperz i Dell Hymes (1972), és la capacitat que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. Quins són els seus components?
- Competència lingüística/gramatical (domini del codi lingüístic).
- Competència sociolingüística (regles socioculturals d'ús).
- Competència discursiva (habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos en qualsevol gènere i interpretar i produir textos coherents i cohesionats).
- Competència estratègica (habilitat d'utilitzar estratègies de comunicació verbal i no-verbal per millorar l'efectivitat de la comunicació o compensar les interrupcions que poden sorgir, a causa de diferents variables d'actuació o d'insuficiències en una o vàries competències).
En canvi, les 4 habilitats lingüístiques serveixen per a poder comunicar-nos en qualsevol situació. Són: llegir, escriure, parlar i escoltar. Tot seguit en faré una breu pinzellada sobre cada un d'ells.
- Llegir és un procés a través del qual es comprèn un text escrit. Isabel Solé Gallart, Professora Catedràtica de la Universitat de Barcelona (UB), comenta un seguit d'implicacions del procés de la lectura (1987).

En segon lloc, llegir és aconseguir un objectiu perquè sempre llegim per algun motiu.
En tercer lloc, llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text.
En quart lloc, llegir és implicar-se en u procés de predicció i inferència contínua.
Aquí us deixo un video on Isabel Solé ens explica com es poden alliberar els recursos cognitius que es poden dedicar a comprendre, elaborar, relacionar i integrar si s'automatitzen els components de la lectura vinculats a la descodificació.
Aspectes normals: cal·ligrafia, relació so-grafia i disposició de les lletres en l'espai.
Aspectes lingüístics: relacionats amb la llengua.
Aspectes discursius: treballar el procés de composició del text, les característiques o propietats del text i la tipologia textual.
- Parlar és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
- Escoltar és comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un discurs o missatge pronunciat oralment.
En conclusió, els components de la competència comunicativa més bàsics són els que fam servir dia a dia; és a dir, els de la comunicació quotidiana. Les persones ens passem la vida codificant i descodificant textos fins a tal punt que ni ens n'adonem que ho estem fent.
Per a més informació podem fer una ullada en aquest web de la Universitat Politècnica de Barcelona: La UPC a l'Espai Europeu d'Educació Superior
A reveure!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada